Tuesday, July 16, 2013

Diari Seorang Siapa (?) : #1

#1


Ustaz itu aku melihatnya dengan hormat. Semua orang hormat pada dia. Ustaz sudah separuh baya umur dan mungkin ada bebarapa tahun lagi untuk berpencen. Bilik mesyuarat itu tidak penuh, tetapi setiap kerusi pun berisi orang. Aku tergerak pergi ceramah di bulan Ramadhan ini sebab malam tadi aku baca sampai habis novel Contengan Jalanan yang ditulis oleh Hlovate. Buku indie, apa kaitannya dengan ceramah? Hahaha, entah, aku cuma rasa seperti dicucuk-cucuk untuk pergi ceramah, sebab rasa insaf dengan novel itu.


Buku itu separuh dari tulisannya adalah mengenai pemuzik indie yang selalu buat gig underground. Termasuk juga watak Fend yang gemar melukis atas artwork, muda lagi, seorang anggota band juga. Novel tu, ada juga waktunya rasa aku nak menyumpah. Bulan Ramadhan yang berkat ni, buat fikiran aku dimasukkan dengan senarai nama lagu dan band. Tetapi aku sabar kerana kenangkan kawan aku yang mahu aku habiskan membaca dalam bulan Ramadhan ini juga. Sehinggalah dipertengahan novel, Fend pergi backpack ke Australia dalam bulan Ramadhan dan akhirnya menjumpai makna Ramadhan dan makna hidup sekaligus.


Untuk itu, pada pukul 4.00am aku menangis. Ada orang hairan orang macam aku menangis. Salah ke menangis? Aku pernah melihat brother badan macam booucer tegap, kalau lempang memang boleh bisu seminggu, boleh menggogoi menangis bila sebut nama Nabi.


Aku menangis kerana menjumpai roh dalam novel indie pop macam tu. Rupanya, hidayah dan peringatan boleh datang dalam pelbagai bentuk.


Novel itu menyebabkan aku mengambil kunci kereta untuk pergi ceramah pejabat. Blok tempat kerja aku dengan ceramah tu adalah dalam satu kilometer. Bila buka email pagi, tengok ada peringatan tentang syarahan yang akan berlangsung hati aku terusik. Subuh pagi tadi keinsafan masih berbaki, jadi aku pun pergi seorang. Kawan bilik sebelah aku ajak, tapi dia sibuk. Yang penting aku dah berpesan-pesan dengan kebaikkan, kan?


Tapi aku ada terkilan dengan ceramah ni. Walaupun banyak benda aku catit, siap rekod dalam perakam suara. Yang ini aku nak kongsikan.


Seperti mana-mana ceramah Ramadhan, yang akan diulang adalah objektif akhir atau tujuan bulan yang istimewa ini. Kata Ustaz, itu adalah takwa. Aku perlu mengambil sumber lebih mantap dan yakin dalam diri aku, aku katakan bukan kata Ustaz, tapi kata dalam Al Quran. Lebih tepat kata Tuhan.


Dan sudah tentu, akan banyak pertanyaan dalam kepala.


Apa itu takwa?
Macam mana nak capai takwa?
Adakah orang macam aku ni berpeluang mencapainya?
Dan aku ada soalan jahat, mereka yang memberi syarah tentang ini sudah sampaikah mereka ke tahap itu?


Orang macam aku, dan kau tidak perlu tanya sekarang aku macam apa. Cukup aku ceritakan di awal kisah catatan ini, aku seorang pendosa. Dalam diri aku mungkin ada garis-garis hitam, putih dan banyaknya kelabu. Kelabu itu, kalau masa aku panjang dan ruang ini lebih besar, mungkin aku akan ceritakan. Begitu pun cela diri aku ini, aku dipesan seorang kawan yang sempoi tetapi ilmu banyak. Dia kata aku boleh kembali. Harapan ini katanya, tidak akan ada seorang pun boleh merampasnya dari aku hanya jika aku sepenuh percaya. Aku mahu percaya.

Kadang-kadang aku rasa kawan aneh aku tu, lagi jauh penghayatan agamanya. Walau pakai seluar jeans koyak-koyak, tapi kalau cakap pasal hidup sumpah deep.


Baik. Sambung. Kau jangan menyampah dengan aku sekarang, barangkali ada sesuatu yang boleh kau bash aku dengan tulisan ini. Aku akan tunggu, sebab hanya dengan teguran kita boleh tersedar. Dan untuk aku, teguran adalah petanda sayang (ahaks).


Ustaz kata takwa itu takut kepada Allah. Di sini aku sudah tidak senang duduk. Aku jadi begitu hairan kenapa Tuhan itu perlu kita dekati dengan ketakutan. Aku tidak mahu rasa takut seperti itu, seolah-olah kena oppressed, seolah-olah terpaksa. Yang aku mahukan satu perasaan lebih mesra dari takut.


Balik rumah, aku google.




Makna yang lebih aku sukai. Rasa sentiasa bertuhan, minda yang sentiasa sedar dan sentiasa berada dalam kebaikan.

Aku tahu kau mula nak menuduh aku nak jadi agamawan. Atau kau nak cakap aku lebih percaya Ustaz Google. Bukan! Aku cuma cerita apa yang aku fahami. Dalam diri aku itu yang aku faham mengenai takwa. Bukankah untuk beragama itu perlu ikhlas bukan dipaksakan?

1 comment:

pokmudo said...

Ye le...perlu kpd penggunaan bhs yg tepat...