Wednesday, July 24, 2013

Diari Seorang Siapa (?) : #3


#3

Ramai sudah orang mengata aku. Kata mereka aku menunjuk kebaikkan yang kawan-kawan aku buat. "Kebaikkan ni jangan nak dipromosi sangat, nanti timbul riak."

Hello kawan, kalau kau tak nak promosi benda baik, tahu apa yang akan berlaku? Perkara negatif akan segera mengisi ruang dan isi kekosongan. Kalau kau boleh berhentikan semua perkara jahat yang merosakkan, aku tidak kisah untuk berhenti bercakap benda-benda kemanusiaan yang kawan-kawan aku perjuangkan. Hakikatnya kau tidak akan boleh. Kerana setiap yang kosong itu akan ada benda yang mengisinya. Dan aku putuskan, untuk terus bercerita dan bercerita.

Setahu aku, riak bukan masuk dalam salah satu perkara yang membatalkan puasa. Aku tahu kau marah, tapi soal hati itu urusan makhluk dengan Allah. Bukan kita ada alat timbang untuk ukur ikhlas, riak. Dan kita tidak perlu sibuk-sibuk urusan privacy antara manusia dan Tuhannya.

Kau tahu penyakit seperti batuk dan selsema? Kata orang penyakit seperti ini berjangkit. Apatah lagi sakit mata. Seperti mana penyakit, kebaikkan itu berjangkit. Cuba kau buat eksperimen mudah, cuba kau senyum, aku pasti orang yang kau hadiahkan senyum tu akan senyum balik. Melainkan orang yang salah faham maksud kau, terutama yang berlainan jantina. Mereka mungkin anggap kau nak usha.

Satu hari aku berada dengan kawan-kawan pejabat. Seorang kawan aku ni, memang aku respek. Dia seorang ibu beranak dua yang mempunyai perkahwinan jarak jauh. Maksud, dia akan jumpa suami di hujung minggu. Bukan benda hairan pun zaman ni, ramai orang hidup terpisah macam tu.

Aku respek dia sebab dalam kesibukkan dia besarkan anak, dia masih cakna hal politik, hal kebenaran, hal masyarakat dan masih suka membaca. Walau terpaksa menguruskan anak yang masih kecil lagikan sedang menyusu.

Selalu dia paling cepat respon pada hal-hal sosial dan masyarakat. Dia tidak boleh dengar hal anak yatim dan miskin, anak-anak jalanan yang terbiar dan apa sahaja yang melibatkan hal manusia terpinggir. Dia paling dulu akan menghulurkan duit dan bantuan. Ada waktunya mengajak suami (jika suami balik di hujung minggu) bersama anak-anak untuk melayani anak yatim.

Dia akan ambil masa untuk duduk bersembang dengan kawan pejabat lain yang memang menjadi aktivis masyarakat. Tidak kisah berhabis masa, dia akan duduk dengar dengan khusyuk tentang realiti massa. Satu hari aku tanya, kenapa dia tidak seperti ibu-ibu lain yang akan bercakap hal masakan, atau hal anak-anak, atau hal-hal domestik lain seperti shopping dan fesyen.

"Saya sendiri sedar saya tidak akan mampu buat macam mereka yang betul-betul terjun untuk peduli hal masyarakat tertindas. Tetapi sekurang-kurangnya saya ambil peduli dan tanya terus orang yang menyaksi langsung kisah yang berlaku sekeliling kita. Sebab saya tahu, saya boleh sampaikan pada suami, pada anak-anak, pada anak-anak didik saya. Mana tahu mereka sampaikan pada orang lain, dan itu menyebabkan mereka terbuka hati untuk berbuat baik dan menolong orang susah."

Hmmmm, susah, susah aku nak jumpa orang macam ibu muda ni. Perempuan, ada anak dua, anak kecil yang masih bayi, tetapi sangat mengambil peduli walau hanya dengan mendengar cerita.

Tetapi sebab depan mata aku, aku kena percaya bahaya bukan semua ibu perlu di stereotypekan perangai mereka.

Tetapi, setakat hari ni, aku belum pernah jumpa lelaki yang berminat untuk tanya hal-hal aktivis. Sekurang-kurangnya bila aku berpeluang duduk dengan kawan aktivis, dan kawan-kawan yang lain. Belum ada lagi.

Tapi aku memang hairan, hal macam ni lelaki ramai tak minat. Kenapa eh?

Aku rasa menjadi aktivis tidak akan dapat memberi kau lampu suluh (spot light), apatah lagi kemewahan dan kesenangan.

Aku hairan bukan apa, bapa kepada isu-isu kemasyarakatan dan sosial itu seorang lelaki, dan dia adalah Baginda Nabi.

Itu yang aku hairankan. Setahu aku Nabi tidak menampakkan wajahnya yang menghukum, tetapi yang penyayang dan manusia.

Lelaki di tempat aku, silap, di negeri aku suka benar hal hukum, sampai mereka jadi gila hukum haram pada hal bah kut teh dan shisha.

Betapa kelirunya kerana tak nak pula puak penegak hukum nak haramkan rokok dan hukum pelaku riba' dan rahsuah.

Makan babi kata kawan aku, dapat dosa makan babi. Tapi kalau riba dan rasuah, dosa seperti berzina dengan ibu sendiri. Dan riba, Allah sendiri declare dalam Al Quran, pengamalnya Allah sendiri akan perangi.

Apa pun kau buat, ianya berjangkit. Sebab tu jangan marah anak kau, kalau kecil lagi tadika dia dah meniru lagak kau nak merokok. Dan kalau mereka ada mulut lancau dan celupar, kalau di bibir kau tak pernah henti ulangan cakap kotor dan kasar.

Sebab itu aku kata, kalau kau tak boleh buat benda baik, jangan tahan diri kau tuk sampaikan benda baik. Atau kongsikan benda baik. Butang share tu bukan susah sangat kau nak tekan. Mark Zuckerberg tak minta kau bayar pun. Tapi itu pun kau tak nak buat, sebab segan. Kau kata, "aku tak nak tampilkan imej baik sedangkan aku hakikatnya tak."

Eleh, tunjuk malaikat konon.

Oklah, kalau kau cakap macam tu, fine. Aku harap mulut, bibir dan hati kau jangan la pula tertahan untuk berdoa untuk kebaikkan. Boleh? Boleh buat ke benda yang simple macam ni?

1 comment:

ieka said...

kalau asyik cerita yang buruk2, bazir masa pun byk sgt unsur2 negatif utk minda dan hati. sekurang2nya dalam keadaan jiwa manusia sakit, masih ada cerita2 kebaikan yang dikongsi. hati macam disiram air yang menyegarkan.

tak perlu pun malu nak berkongsi cerita baik. sekurang2nya kalau kita tak baik pun, kita sudah ada 2 pahala - satu menyampaikan kebaikan, dan dua kalau ada org tergerak buat kerana kita. dalam bisnes untung + bonus dah tu. tak perlu modal pun. heheh