Sunday, September 7, 2008

Pilih: Hidup atau Survival


Apa kata anda tentang hidup?
Apa kata anda tentang survival?
Mari belajar mengenai hidup dan survival melalui Wall.E.

Di dalam Wall.E bila mana manusia terpaksa mengungsi ke angkasa lepas kerana udara bumi yang sudah tercemar amat, mereka di hadapkan dengan kehidupan yang sangat sangat sangat selesa. Malah manusia tidak perlu bergerak walau seinci. Bercakap pun menggunakan skrin. Makan pun disediakan. Anak juga dihasilkan di makmal.

Bila mana mereka dihadapkan dengan 2 pilihan, balik ke bumi dan hidup seperti nenek moyang (bercucuk tanam dan berusaha untuk hidup) atau kekal selesa di angkasa, tanya robot kepada Kapten kapal,

Robot: Tinggal sahaja di angkasa dan manusia akan survive
Jawab kapten
Kapten: Saya tidak mahu survive, saya mahu hidup!

Ya, manusia hanya akan hidup jika mereka terus berusaha untuk kehidupan mereka.
Survival adalah permainan selamat, follow the rules and you will save.
Hidup adalah janaan (drive), kemahuan untuk mencapai, meski peroleh atau tidak, proses untuk mencapai itulah satu kehidupan.

Kalau memilih untuk hidup, soalnya bagaimana?

Boleh jadi anda hidup tetapi tidak menjadi diri sendiri kerana perlu mengadaptasi diri dengan persikataran yang korup, maka anda sendiri korup.

Boleh jadi anda hidup tapi pada masa yang sama anda hilang kemanusiaan.

Boleh jadi anda hidup tetapi perlu berpura-pura demi untuk mendapat perhatian dari orang atas, kemudian diberi tempat atas dasar kebolehan mengipas, itukah caranya?

Boleh jadi anda hidup, kemudian dalam persekitaran yang sukar memilih untuk kekal dalam prinsip, dan akhirnya dengan jihad ini, memberi peluang orang lain juga untuk hidup dalam prinsip yang mereka pegang kukuh dan utuh.

Alangkah indah jika dapat menjadi yang akhir. Namun jika tidak, memadai untuk dapat hidup, dalam persekitaran yang hidup tanpa menggadaikan nilai yang terbaik dalam diri!

No comments: