Sunday, June 22, 2008

Franck Ribery

Bila Franck Ribery mengapung doa di langit Bundes Liga ia adalah sesuatu. Bila Ribery menadah tangan di langit Perancis dan Turkey adalah sesuatu. Franck Ribery bukan ada apa-apa pun dengan saya. Saya nyata adalah peminatnya yang tidak tegar. Kerana itu saya menggelarnya unknown quality waktu Piala Dunia 2006 yang lalu. Beraksi di sayap kiri, menyokong Zidane dan feeder kepada Henry, siapa Ribery pada saya.

Buat apa saya suka Ribery yang digelar Kaiser di Jerman, The King di Perancis, Ferraribery di Turkey. Yang menyarung jersi keramat 7 di dalam kelab paling utama Bayern Munchen dan Marseille di Perancis. Mewakili Galasataray di Turkey, sehingga membenam Fernebahce. Sehingga bergaduh-gaduh pengurus Marsaille dengan Galasataray. Yang punya 2 parut besar di wajah akibat kemalangan waktu kecilnya. Ya, buat apa dan untuk apa Ribery pada saya.

Lebih baik saya memilih Christiano Ronaldo bukan. Dia juga menyarung jersi 7 di kelab paling kaya di England. Kelab yang saya tak suka itu, Manchester United, Red Devil. Dan kakinya seperti lipas kudung, sangat pantas dan laju. 42 gol, 42 gol untuk seorang pemain sayap. Sangat hebat. Henry pun tidak pernah (rasanya, ke pernah, lupa pulak) menyumbang gol sebanyak itu untuk Arsennal.

Sebenar, Ribery saudara saya. Terkejut? Saya sendiri terkejut. Betul saya bukannya lahir di Perancis pun. Ayah saya juga bukan orang Perancis, mak juga bukan. Ayat Perancis yang saya paling fasih ialah Wi sahaja. Tapi Ribery saudara saya. Saudara anda juga. Saudara muslim kita. Dan dia mengapungkan doa di dada langit Jerman! Ada banyak maknanya doa dipanjatkan, di atas hijau padang bola, di langit Jerman, ketika menyarung jersi Bayern Munchen (dengan senarai pemain seperti Klose, Ze Roberto dan Podolski) dan jurulatihnya Juergen Klinsman oleh seorang Caucasian seperti Franck Ribery.

Saya menyanjung Ribery kerana kesungguhannya. Lihat sahaja permainan kakinya yang hebat meski tidak sehebat Ronaldo. Meski, ya meski, Ribery mudah sahaja menewaskan 3 pemain pertahanan yang mengepungnya segenap sudut dengan kilasan dan dinamisme pergerakkan yang ada padanya. Boleh sahaja dia bergerak dari tengah menewaskan 5 pemain lain dan menyumbat gol di sudut gawang kanan luar dari kotak penalty dengan kaki kirinya. Ya kaki kiri.

Ribery mengajar saya satu, dan itu cukup untuk buat saya pantas menyanjungnya. Kesungguhan. Bahasa Arabnya jihad. Dan Ribery berdakwah keseluruh pelusuk dunia tentang Islam, keindahannya, tanpa suara, hanya menadah tapak tangan ke langit Jerman sebelum perlawanan bermula. Penyokong-penyokong dalam gema suara stadium menyoraknya, Ribery, Ribery, Ribery. Di kalangan rakyat Jerman yang tidak mengenal keesaan Tuhan, mereka menyorak nama hambaNya kuat-kuat, sepenuh perasaan.

Bagi saya Ribery berdakwah dengan cara yang paling tidak konvensional. Di padang bola. Khalayak non muslim mungkin boleh banyak membaca tentang Islam di mana-mana, tapi akhlaklah yang akan menyentuh nubari. Yakin dan beranilah yang membuka mata. Menadah tangan di langit Jerman, bukanlah tidak ada apa-apa. Ia adalah segala-galanya. Bagi masyarakat yang seolah menjadikan bola agama, graviti dan medan magnetik kehidupan mereka, menadah tangan ke langit itu ialah satu isyarat simbol mengEsakan Tuhan. Bergantung padaNya. Yang nantinya akan mengajak yang lain tertanya-tanya, apa perlunya Sang Raja, Kaiser (Ribery) berbuat seperti itu. Dalam calar imej Islam yang dahsyat di mana-mana, tadah tangan Ribery memberi nyaman di jiwa.

Belajar dari Ribery. Saya memang tidak pandai bermain bola. Tapi saya tahu saya boleh bersungguh. Itulah jalan jihad saya. Seperti Ribery, saya akan bersungguh. Dan kesungguhan ini adalah kerana, DemiNya semata. DemiNya semata.

p/s: Lihat di paparan muka hadapan blog ini untuk melihat pautan video you tube kelincahan Franck di padang bola.

4 comments:

Anonymous said...

salam

you do write beautifully, damn, i always cry when you write from your heart.

May the best team win, like you, I also support Turkey on the reason they are muslim. BUt with Holland, I just simply do not know.

Take care as I care, so much.

Anonymous said...

thierry henry, another french player did score 40+ plus goal in EPL; during season 2002/03 (42 goals) and 2003/04 (44 goals) when he was with arSENGAL.

but he is out and out striker, though initially when he came to Arsenal,he is a winger. Arsene "whining" Wenger converted him to striker then..

Unlike ronaldo, he was and is wide man...

ASaL said...

yeah, i've cross checked with Henry score
but to compare henry and ronaldo is not right, right
coz ronaldo is a winger
not a stricker

Cikli said...

Salam,

Wrestler Prince Naseem Hameed, from UK when asked on TV about his secret for keep winning the bantam weight or lightweight (?) championship.
His answer was... I am a muslim, I dont drink.....

Beautiful man!