Wednesday, June 11, 2008

Ghibli's Studio

Owh rupanya saya tidak seorang. Baru awal tahun ini saya jumpa seorang yang punya minat menonton anime dari Ghibli Studio. Sekarang saya sudah punya seorang lagi teman dengan minat yang sama. Senarai movie anime Ghibli di sini. Anime juga global sifatnya. Kenapa suka? Sebab orang-orang Jepun punya cara bercerita yang luar konvensional. Luar dari elemen anime Holywood, sangat timur dan mereka adalah artis yang ada kelas. Seni pada mereka adalah sesuatu yang sangat dititik beratkan dan disembahkan secara sesempurna mungkin. Saya suka Hayao Miyazaki, dalam aspek penceritaan dan pengarahan. Saya suka teknik bayang yang dilukis dalam anime-anime Studio Ghibli. Seperti melihat kanvas hidup yang sebenar, meski ia masih lagi anime. Seolah tanpa cela. Seperti Totoro yang bebas tanpa ada kotak sempadan.
Secara personel, saya sangat suka Whisper of the Heart, Totoro, Spirited Away dan Grave of Fireflies. Anda?
Sedang tunggu Howl's Moving Castle dan mencari Spirited Away untuk koleksi.

1 comment:

Anonymous said...

saya juga....

hihihih...hati terbang dilangit biru kalau lihat spirited away...tidak pernah jemu...apakah...adakah kita ini tidak boleh meninggalkan the child side kita??

atau..iya...sebenarnya setiap orang ada the child side but he/she refuses to let the child out?hahahahhaa