Thursday, August 1, 2013

Diari Seorang Siapa (?) : #5 - 2

Aku meninggalkan bilik CJ7 dengan janji aku akan menulis sekarang, tidak akan bertangguh lagi.

Sepanjang jalan otak ligat berfikir. Kau rasa macamana? Perlukah aku jadi pemikir sekarang sedangkan aku muda lagi. Aku masih nak tengok cerita Korea, aku nak main game Dota, Winning Eleven, Grand Theft Auto, Candy Crush (macam game untuk pompuan je), banyak lagi aku belum main. Aku nak pergi shopping, leisure sepanjang hari setiap minggu. Aku nak pergi tengok wayang dan berdating. Maklumlah orang bujang tengah naik ni.

Macamana?

Sebelum-sebelum ni pun aku dah sembang dengan CJ7. Ingat tak bila aku cakap pasal pembahagian umur manusia, kanak-kanak dan orang dewasa?

CJ7 kata, antara salah faham kita bila ada perkataan 'remaja' yang dicanangkan dalam masyarakat. Sebab ramai yang dalam usia ni akan fikir mereka muda dan boleh lari dari fikir tentang tanggungjawab. Padahal mereka sudah bertanggungjawab pada diri masing-masing.

Aku ingat CJ7 kata apa, "awak ingat kalau apa-apa berlaku pada awak sekarang, awak tidak akan disoal di alam kubur? Awak rasa adik-adik yang umur 15-17 tahun tu mati, mereka takkan ditanya?"

Sudah, jadi angker pula CJ7 ni! Dia masih muda, serius masih dalam kategori belia, tapi fikiran jauh matang ke depan. Orang kata, bijaksana. Aku rasa dia bijak 'sana' dan sini.

Tapi satu soalan epik yang masih berlegar dalam kotak fikiran aku bila CJ7 memasukkan soalan provokasi, "kenapa Tuhan itu ditakuti?"

Kemudian dia soal lagi, "kenapa awak perlu takut Tuhan?"

Pergh, CJ7 ni aku rasa makhluk enigma penuh misteri kadang-kadang. Selalu jadi angker, lepas tu misteri. Tapi penerangan dia lepas tu, kalah ustaz ustazah yang pernah aku dengar. Sangat mencerahkan.

Aku ingat aku jawab, "saya takut sebab hasil dari pembelajaran lalu. Ustaz ustazah ajar kat kelas macam tu. Antara ciri orang beriman, dia takut Tuhan."

Mata CJ7 bertukar menjadi pandangan yang sangat tajam. Bila mata CJ7 ditajamkan, aku tahu ada peluru yang hendak dikeluarkan.

"Tuhan itu ditakuti kerana keadilanNya. Dia Maha Adil."

Sudah bahasa planet apa pula CJ7 pakai, aku jadi tak faham. "Saya tidak berapa faham."

"Tuhan itu ditakuti kerana Dia Adil. Dengan maksud, kalau awak buat jahat, confirm akan dibalas dengan hukuman setimpal. Confirm dibalas!" Perkataan confirm tu ditekankan kuat-kuat.

"Kerana balasan itu nyata, sebab itulah kita takut padaNya. Kalau kita tak ada salah, kenapa kita mesti dekati Tuhan dengan rasa takut? Saya lebih suka dekati Tuhan dengan kasih sayang, sepenuh Cinta. Sebab hanya Dia, yang beri saya macam-macam tanpa agenda tersembunyi. Mendekati Tuhan dengan Cinta menyebabkan awak akan patuh arahan dengan gembira, dan sentiasa akan buat yang terbaik. Hanya cinta yang akan buat awak tidak kenal penat."

Muka CJ7 macam dalam blues je kalau sebut pasal cinta. Muka orang mabuk bercinta. Pipi CJ7 jadi merah bila menyebut tentang Dia yang dicinta.

Pergghhh. Memang CJ7 ni enigma.

"Samada awak sedar atau tak, awak sekarang ni telah diberi satu alat paling berkuasa dari Tuhan, iaitu, freewill, atau kebebasan memilih. Saya bagi satu contoh, katalah saya letak makanan atas ni."

Tiba-tiba CJ7 buka laci dan mengeluarkan sekotak kurma. Perut aku jadi berkeroncong. Bau kurma pun boleh sampai ke hidung. Dalam bulan puasa macam ni, semua pasal makanan jadi sensitif. Bau kurma pun jadi sedap.

"Siapa yang akan menghalang awak dari makan. Dan kenapa awak tak makan?"

Gila apo nak makan time puasa dalam bilik CJ7 pula tu. Ke CJ7 ni tak puasa? Apa barang kurma ada dalam laci.

"Itu bermaksud awak ada freewill. Kebebasan memilih. Makan atau tak, dalam diri awak sekarang inilah yang menentukan itu. Sebab saya tahu, awak dan saya memilih untuk makan lepas azan maghrib nanti. Betulkan?"

"Apa beza makan lepas azan maghrib atau makan sekarang ni? Kenapa kita jadi tertahan untuk tidak makan? Itu namanya, Iman."

Perghhhh, macam tu tazkirah CJ7 kalau dia start beri nasihat.

So panjang dah ni, acane? Aku muda lagi ni. Boleh ke aku nak berjoli lagi?

1 comment:

Harith said...

Teringat kata-kata sahabat saya, "Macam mana kau boleh fikir nak main game, sedangkan di luar sana masih ramai yang memerlukan kita. Yang masih belum mengenali apa itu Islam." Saya masih terkial-kial, mencari laluan. Terima kasih tuan, eh, cik, (argh!) penulis. Indeed, a great reminder!