Tuesday, March 17, 2009

Blog Untuk Adik

Saya mempunyai pemikiran yang banyak bila blog ini diwujudkan. Antara alasan, ia sebagai medan dwi bahasa, supaya tidak terkeliru dengan blog utama (yang dalam harapan ditulis sepenuhnya dalam Bahasa Ibunda, atau sekali sekala diselit dengan bahasa Jawa, Minang, Jepun, Arab dan sebagainya).
Setelah berpedih mata :) saya akan kekalkan juga penulisan dwibahasa (Malaysia dan Inggeris), sekadar latihan, juga untuk panduan orang terdekat dengan saya.
Baru saya terfikir, dalam penulisan yang ada banyak terselit penulisan tentang adik. Owh, sepanjang perjalanan saya telah mengumpul banyak adik dari pelbagai bidang. Namun, tetap adik saya seorang sahaja. Jadi akhir-akhir ini saya terfikir untuk menulis blog untuk Adik. Untuk Adik saya nan seorang, untuk semua adik yang saya ketemu (yang Allah takdirkan kita bertemu), yang sudah dewasa dan perasan mahu jadi adik (pun boleh), untuk adik-adik (pun boleh).
Kenapa?
Mmm, bila kita hidup akhirnya kita akan mati juga. Namun yang kesal, bila kita mati, harta kita diagihkan dengan kerakusan. Bukan dengan hukum Tuhan. Bukan dengan hikmah yang diberi Allah. Meski kita sudah mewasiatkan (hibah) harta itu kepada sekian-sekian, tetap akan ada tangan yang mempercayai bahawa pertimbangan mereka lebih wajar dari hukum Allah melalui RasulNya. Tetap ada yang rasa mereka berilmu, lalu dengan ilmu itu yang hak mereka praktikkan. Sedang Allah lebih Maha Mengetahui. Tapi, yang terjadi di sekeliling, adalah realiti hidup, sehingga kita menerima hukum Tuhan secara total, tiada yang akan berubah.
Itu.
Itu alasan saya. Andai kata nanti, suatu hari saya mati, dan orang akan mencederai janji hibah di atas harta yang ditinggalkan (mmm, macamlah ada) sekurang-kurangnya saya punya tulisan, yang ditinggalkan untuk Adik. Meski jika tiada dari harta dunia yang bersisa sekalipun, sekurang-kurangnya, ada, satu harta, yang saya hibahkan untuk Adik. Dan dunia menatapnya. Dunia pun boleh bersaksi atasnya.
Ini.
Blog Untuk Adik.

3 comments:

pokmudo said...

Tersentuh apabila membaca tulisan ini.3 di antara adik saya sudahpun mempunyai blog sendiri... namun saya doakan yang terbaik untuk adik-adik saya & yang berpangkat adik dibandingkan dengan usia saya.

Nur said...

adakah gue ini adik loe jua?

*wink wink*....i'm free, finally...!

alhamdulillah...

ASaL said...

pokmudo - moga doa pokmudo turut meliputi saya, amin ya rabbal a'lamin.

nur - congrates! this is a blog to all, moga ada manfaat :)