Thursday, December 25, 2008

Austalia - The Movie


That's right, I never been in Australia. But, Ive watched Australia. It is an amazing story! Saya menonton di MBO Galaxy Ampang. Teraju utama Nicole Kidman dan Hugh Jackman yang jarang mengecewakan. Diwujudkan latar outback sebelum perang dunia kedua. Ia sebuah filem dari awal dan akhirnya drama. Menggabungkan elemen sejarah Australia yang kaya, tentang stolen generaton. Generasi yang dicuri. Anak-anak yang lahir dari percampuran orang Barat dan pribumi/orang asli (aboriginal). Generasi ini adalah anak tak sah taraf, separuh kasta, yang mustahil menjadi orang kulit putih, mustahil juga menjadi orang kulit hitam. Menceritakan tentang pedih generasi yang dicuri ini lebih indah melalui sebuah cerita unik.
Cerita uniknya ialah cerita mengenai seorang tuan tanah, Miss Boss (Nicole Kidman) yang mencari jalan untuk bertemu suaminya di sebuah ladang milik mereka di Australia. Di tengah perjalanan Miss Boss ditemani penunjuk jalan, Drover (Hugh Jackman). Malangnya, hari pertama Miss Boss menjejak kaki di ladang, adalah hari kematian suaminya. Dan Miss Boss mewarisi ladang dengan sejumlah pekerja. Termasuk seorang kanak-kanak lelaki berumur lebih kurang 8-10 tahun bersama Nullah. Seorang anak kecil yang tergolong dari generasi yang dicuri. Pengembaraan Miss Boss bermula di sini. Dari seorang perempuan English golongan aristrolrat menjadi pewaris ladang di sebuah pedalaman Australia yang gersang, bagaimana rupanya?
Ya, ia cerita yang ada semuanya. Lucu, sedih, pilu, drama, adventur, perang, cinta dan menghargai asal usul. Cerita tentang orang asli, peribumi pemilik sah tanah Australia. Ya, peribumi juga punya cerita, dan cerita mereka adalah cerita yang kaya tentang pergantungan pada alam. Bahawa setiap alam punya ruh, punya keterikatan antara satu sama lain. Cerita tentang lagu, tentang mimpi, tentang cinta.
Nullah percaya bahawa dia ditakdirkan untuk menjadi seorang bomoh, kerana datuknya juga seorang bomoh. Seorang bomoh punya kuasa magis, memanggil alam untuk tunduk pada nyanyianya. Dan alam berbicara dengan mereka yang menghargainya. Tetapi Nullah adalah anak tidak sah taraf, jadi dia tidak punya tempat di mana-mana. Dan Miss Boss adalah tempat Nullah berteduh setelah kematian ibunya yang tragis. Seorang aristrokrat English menhadi ibu kepada seorang anak peribumi Australia.
Dalam cerita ini, Nullah mengulang-ulang. "Saya akan menyanyikan lagu agar Miss Boss datang kepada saya". Ia adalah senandung Nullah yang sangat magis. Kerana setiap kali, Miss Boss akan menjumpai jalan untuk pulang ke pangkuan Nullah.
Kata Drover, manusia perlu hidup sebaiknya, kerana tidak tinggal pada manusia harta, warisan, kekayaan, anak-anak kecuali satu, cerita. Kerana itu kita perlu hidup dengan baik untuk mewariskan cerita yang baik.
Kata sahabat Drover, dalam hati Drover tidak ada cinta, kerana itu dia tidak punya lagu, tidak punya mimpi, tidak mempunyai cerita. Hanya dengan cinta, manusia itu akan punya lagu, mimpi dan cerita.
Kata Nullah, pada manusia perlu ada cerita. Dan cerita ini perlu diceritakan. Terus menerus, turun temurun. Kerana hanya cerita dan bercerita, di dalamnya, anda mengulang nama-nama mereka yang anda sayang.
Saya tewas banyak kali di beberapa scene dalam cerita ini, Ia cerita sarat falsafah tetapi dicerita dengan ayat mudah. Ia ada lebih banyak cerita dalam Australia. Saya juga tidak mampu memberi reviu lengkap kerana Australia, adalah sebuah filem yang sarat. Sarat dengan cerita. Cerita menceritakan. Mungkin itu tema cerita ini.
Saya bersetuju dengan Nullah, dengan cerita dan bercerita, ada mereka yang anda sayang.
Orang yang bercerita adalah orang yang penuh kasih sayang.
Dan anda, don't you want to tell me a story?

2 comments:

Cikli said...

gday mate,

ada masa layan cerita ye.

australia memang unik. kedudukannya pun unik, mat saleh asia.

ASaL said...

gday
hujung taun cikli, ujung taun
abiskan cuti2 free yg diberi orang
:)