Monday, October 6, 2008

Tolong saya, Define: Lelaki itu apa?

Entah cara bertanya soklan tu betul atau salah, apa lebih elok atau siapa yang lebih sesuai.
Jangan susah-susah define dari sudut biologi, sebab dah belajar dalam sains dengan menggunakan bahasa Melayu.
Agak confius skit, di tempat saya jawatan yang punya responsibility besar kebanyakkan disandang oleh pompuan. Lelaki mana pegi entah, tetapi kalau ikut dalam senarai staf lelaki ramai je.
Yang saya tahu lelaki itu dilebihkan atas perempuan dalam banyak perkara seswai dengan pertanggungjawaban yang dipegang. Sebab itu agihan kepada pusaka juga dilebihkan kepada lelaki. Sementelah, lelaki memang sudah ada label menjadi pemimpin.
Dan untuk perkembangan mutaakhir di tempat saya ni, sudah menjadikan benak saya agak confius.
So, lelaki itu apa ya sepatutnya?

4 comments:

Nur said...

Lelaki itu...

Sama seperti apa yang kita fikirkan di dalam kepala kita...sekiranya hati kita senang padanya, baik la pandangan kita padanya...sekiranya sebaliknya, nauzubillah..

sebab hati sangat berkuasa dalam menentukan pandangan ini, bak kata salah seorang bekas student anda, istiqomah sahaja dalam pembersihan hati...what a wise guy ..a wise young guy...

Moga anda, asal turaby, menjumpai lelaki yang anda kategorikan sebagai exceptional...*wink wink*

pokmudo said...

Menurut kitab al-quran, lelaki itu pemimpin kepada kaum perempuan.
Iman menuntut kita percaya kepada perkara-perkara yang ghaib. Jadi,apa yang saya nampak selain daripada lain perkara, lelaki itu diberi amanah yang besar kerana ciri-ciri yang ada pada lahiriahnya seperti di tidak mengandung. Ini memerlukan pengakuan jujurnya bahawa anak yang dikandung pasangannya adalah anaknya(???)

Cikli said...

kena tanya anuar zain.

ASaL said...

:)