Sunday, December 28, 2008

Hormat Guru cara Kungfu Panda

Dalam kemelut krisis budi pelajar masa sekarang yang amat menakutkan, filem Kungfu Panda mungkin boleh menjadi sarana alternatif kepada teks dan syarahan. Krisis nilai yang melihatkan paparan pergaduhan guru dan murid di dalam kelas adalah sesuatu yang sangat mustahil berlaku beberapa dekad yang lalu, tetapi terpampang di dalam televisyen sejak akhir-akhir ini. Jadi, saranan saya, tontonkan kepada mereka Kungfu Panda. Ia filem mengajari kita untuk hormat pada guru.

Kungfu Panda adalah filem sarat falsafah yang dikarya dengan sangat santai bersulamkan kungfu dan karakter-karakter comel seperti panda, harimau, monyet, ular, kura-kura, harimau bintang, burung dan lain-lain lagi. Saya boleh senaraikan 10 pelajaran falsafah dari filem ini, tetapi yang terkesan di hati ialah bagaimana seni pertahanan diri oriental menitik beratkan kepercayaan kepada guru sebagai tonggak utama untuk mendapat kefahaman ilmu dan penghayatan makna.

Karakter yang menunjukkan hubungan guru anak murid boleh dilihat seperti rantaian berikut, Master Oogway – Master Shifu – Panda. Tetapi secara peribadi saya melihat hubungan antara Master Oogway dan Master Shifu, yang mengajari tentang akhlak kepada guru sebagai kerangka utama dalam menuntut ilmu. Sikap konsisten Master Shifu menurut setiap nasihat dan pesanan Master Oogway telah membuka banyak rahsia. Meski dalam beberapa keadaan, Master Shifu kelihatannya bercanggah pendapat dengan Master Oogway. Ini adalah disebabkan oleh belum sampai kefahaman dan makna. Walaupun begitu ia tidak menjadikan Master Shifu membelakangkan guru apatah lagi berlaku kurang ajar.

Ada 2 plot yang menyangga falsafah perguruan dalam filem ini.

Kesudahan yang sempurna bagi Master Shifu, dan Panda.
Kesudahan yang malang bagi Tai Lung.

Siapa Tai Lung? Tai Lung adalah anak murid pertama Master Shifu yang telah dilatih sempurna. Tetapi kerana ketamakan Tai Lung telah menjadikan dia kurang ajar dan menderhakai guru.

Siapa Panda? Panda ialah individu yang sangat ingin menjadi pelatih kungfu, tetapi fizikal dan latar belakang keluarga menjadikan dia tidak punya keyakinan. Tetapi kerana takdir, Panda telah dilantik menjadi Dragon Warrior dan secara automatik menjadi anak murid kepada Master Shifu.

Kedua-dua Tai Lung dan Panda adalah anak murid Master Shifu. Tetapi punya karakter berlainan. Satu tidak hormat guru, satu lagi iaitu Panda adalah karakter hormat guru. Kesudahan baik untuk Panda, kesudahan malang untuk Tai Lung. Tai Lung musnah kerana kurang ajar kepada guru dan tamak kepada sesuatu yang bukan miliknya.

Kesudahan untuk Master Shifu yang berpegang secara konsisten nasihat dan pesanan Master Oogway ialah dengan mendapat hadiah paling sempurna dalam dunia, iaitu, ketenangan fikiran. Dan hadiah terindah ini dicapai hanya dengan percaya. Percaya bahawa guru telah menunjukkan jalan terbaik kerana dia lebih tahu potensi dan kemampuan. Percaya bahawa guru telah mendidik dan mengeluarkan yang terindah dalam diri. Percaya dengan mempraktikkan ilmu dari sumber terpercaya ada kebaikkan dalamnya dan tiada penyesalan. Percaya untuk percaya. Bahawa keajaiban boleh berlaku hanya dengan percaya.

Saya sangat tertarik dengan dialog Master Shifu dan Tai Lung ketika mereka beradu tenaga.

Tai Lung: I rotted in jail for 20 years because of your weakness.
Shifu: Obeying your master is not weakness!

Ya, menurut kata guru bukan kelemahan, tetapi adalah kelebihan yang sarat mengandungi hikmah.

Saya sangat suka filem ini kerana banyak mengajari tentang etika menuntut ilmu. Boleh jadi kita menuntut ilmu secara formal, dengan menghadap diri kepada orang berilmu dan memohon dia mengajari. Boleh jadi kita meminta seseorang yang sangat hebat menjadi guru meski dalam keadaan begitu mustahil dia akan memilih, guru itu memilih kita. Boleh jadi dengan perbualan santai dengan orang lain, kita perolehi hikmah yang banyak. Meski bagaimana caranya sekalipun, dalam sedar atau tidak, kita telah menjadi seorang anak murid. Kerana itu adab sebagai murid perlu dijaga. Jangan sampai menderhaka dan melukakan hati guru kerana padahnya ada di hadapan yang kita tidak tahu. Jangan sampai guru tidak redha dengan ilmunya, nanti keberkatan tidak sampai dan menjadi seperti Tai Lung. Dimusnahkan kerana kecongakkan juga kerana derhaka pada guru.

Meski kita merasakan ilmu kita cukup banyak merentasi pelbagai bidang, tunduk sahaja seperti resmi padi. Kerana ketinggian ilmu syarat utamanya ialah ketinggian budi. Ketundukkan, merendah diri yang membezakan anda seorang ilmuan sebenar, atau cuplikan.

Dan yang paling asas dari segala yang asas, hormat guru. Kerana dia didatangkan Allah untuk kamu, menyampaikan ilmu dengan segenap keikhlasan, supaya kamu, menjadi insan lebih baik!

Saya sangat suka filem ini, bukan kerana falsafah menuntut ilmu sahaja, tetap sarat wacana kehidupan yang boleh dikutip sehingga ke akhirnya.

4 comments:

Cikli said...

jgn lupa sajak guru drpd Allahyarham seniman usman awang.

semuanya bermula dari guru biasa yang mengajar tulis baca.

Nur said...

Saya sangat suka film ini jua, kerana ada pau! hehehheheh...

Dan ia, benar kata mu Kak, kalau tiada guru, siapalah kita. Dan setiap orang itu juga guru, yang memimpin kita pada jalan asing yang mungkin tiada kita ketahui sekira tidak berjumpa dengan nya. Apatah lagi guru yang formal mengajar kita!

Owh supervisor ku!

Anonymous said...

Scene Oogway and Panda under the Pic tree.
Oogway says,'Yesterday was history, tomorrow is mystery,today is a gift'. Very-very deep meaning. Hopes we can learn something from it and able to help us become a better human being.

ASaL said...

cikli - owh, sy pun baru nak cari sajak usman awang

fakhzan - dulu sy mentelaah satu buku bertajuk akhlak, dan akhlak kepada guru antara salah satu dari silibusnya

anon - sambungan ayat tu 'that's why it call present', yeah, so cheerish ur day everyday