Saturday, November 2, 2013

Diari Seorang Siapa (?) : # 7 - 3

Sorry kalau aku terlalu nampak menyerang Ustaz Ustazah. Aku minta maaf sebab dalam kepala aku masih lagi reserve untuk meletak kepercayaan seratus peratus melainkan kepada Nabi.
 
Sebenarnya dalam barisan kemarahan aku juga adalah golongan intelektual, cerdik pandai yang pandai bercakap istilah-istilah bombastik tetapi terlalu sedikit masalah masyarakat dapat diselesaikan. Mereka ini hidup dalam keadaan selesa, perjuangan yang mereka hadapi hari-hari sekadar untuk kepentingan diri sendiri mereka rasakan sudah cukup, dan tidak perlu buat yang lain lagi.
 
OK apa yang aku merepekkan ni. Mungkin yang aku marahkan ialah kemalasan kita dalam berfikir. Sebab itu kita sandarkan golongan orang berilmu ini untuk tolong kita cari jawapan untuk setiap masalah. Patut aku tak guna perkataan kita, tapi aku.

Aku jadi terpukul bila baca status FB kawan, katanya, "adakah aku akan suka, bila aku jumpa aku." Deep. Soalan yang berlegar dalam kepala aku dan tidak mahu keluar. Terus terang, aku belum tentu suka.

Setahun ini, aku jumpa kawan yang lagi muda, tapi hebat dalam berfikir. Membuat aku malu sendiri, benda apa yang telah aku tinggalkan. Walaupun aku berani kata aku duduk dalam kelompok orang pandai, tapi aku juga berani kata, kelompok ini hanya pandai jika benda yang mereka nak buat tu, menyangkut kepentingan diri sendiri, Contoh untuk naik pangkat dan dapat anugerah, tapi tidak pernah mereka rasa berghairah untuk cakap benda lebih penting, Contoh, untuk tolong masyarakat, atau untuk sumbang balik pada masyarakat.

Tahu sapa ajar aku untuk betul-betul fikir pasal masyarakat? Orang muda yang belum habis sekolah, yang tak duit dan gaji, yang tak ada kereta sendiri, yang masih disibukkan dengan tugasan sekolah. Mereka inilah yang ajar aku untuk betul-betul menangis bila kita tengok orang yang tidak ada rumah, dan makan atas belas ihsan orang.

Sampai satu masa, aku rasa, mereka telah mengajarkan satu segi paling penting dalam beragama, iaitu nilai kemanusiaan dan kasih sesama makhluk.

Dan kerana aku masih ada sindrom malas berfikir ini, aku nak juga tanya satu soalan, menegakkan hukum dalam agama lebih penting atau kemanusiaan itu lebih penting, bila kita dihadapkan dua pilihan ini?

Kerana itu aku selalu kenang Nabi, Terutama kisah Baginda yang bagi makan Yahudi buta. Sehingga sudah, Yahudi buta yang kerjanya mencaci maki Nabi tidak pernah tahu orang yang memberinya makan itu Nabi. Sampailah Baginda wafat, baharulah Si Buta sedar manusia mulia yang mendengar caciannya itulah, orang yang sama menyuapkannya makan.

Kau tahu, di tempat aku yang ramai orang pandai itu, aku jarang mendengar dari mulut mereka rancangan untuk pembaikkan umat. Tetapi mereka suka cakap apa benda mereka nak makan hari tu, tempat makan yang mana, segalanya tentang makan. Kalau kau nak dengar aku cakap tak elok sikit, aku boleh cakap semuanya tentang perut sendiri. Semuanya tentang hiburan harian.

Orang-orang yang mengajak buat kebajikan pula di pandang pelik separuh hina. Sebab mereka menyangka orang seperti ini sudah hilang cita-cita dan keinginan untuk hidup di masa depan. Sebab tindakan mereka seolah membawa satu langkah ke belakang. Dalam mulut mereka adalah tentang manusia, bukan tentang mengejar kemewahan.

 

No comments: